Vart är vi påväg?

image64

Snälla Sverige? Vart är vi påväg? Och resten av världen? Vi människor bara förstör, och inte bara varandra och oss själva. Alla som stjäl, som bryter mot lagar, alla som tar andras liv i onödan, alla olyckor. Vi förstör oss själva och varandra och vi förstör vårt enda hem, vår planet. Vi förorenar och vi vet att det är fel, att vi måste dra ner på att köra bil, vi måste sluta använda fossila bränslen, vi ska sluta skräpa ner etc. Men hur många gör egentligen så mycket? Många vill inte ens inse vart världen är påväg.
När jag och mamma var på resa i början av året på Madeira så åkte vi på en heldagsutflykt. Mitt på dagen under utflykten stannade vi på norra sidan av ön för att äta mat, och då hamnade vi vid ett bord med tre-fyra andra som var med på utflykten, så vi satt ju och pratade under maten. En kvinna som satt med oss där, hon trodde bara att alla hade hittat på det här med växthuseffekt och miljökatastrofer och att det blir hål i ozonet när vi kör bil och att det är farligt med dittan och dattan. Hon sa att alla forskare har gjort fel, forskat fel. Hon trodde verkligen att allting bara var ett påhitt och hon pratade om sina smarta barn och barnbarn som jobbade som just forskare som försökte hitta ''botemedel'' mot växthuseffekten. Då frågade jag mig, varför letar ens dina barn och barnbarn efter ett ''botemedel'' om allting nu bara är påhitt? Egentligen så visste hon väl innerst inne att allt detta prat om växthuseffekten inte är påhittat och att det fossila bränslet gör skada och kommer ta slut om en tid, men hon vägrade bara att inse det. Så kan man ju också göra.
Nu har ju inte fossila bränslen och hål i ozonlagret nåt med den hängda mannen att göra, men jag bara undrar? Vart är vi påväg? Vart är allting påväg?
Ingen kan göra allt, men alla kan göra något. Men gör nåt då? Bor man såpass nära skolan att man faktiskt kan cykla eller gå istället för att åka buss/bil, bor man nära sitt arbete så man kan gå istället för att ta bilen, ja, det är ju iallafall något och i längden blir det ju nåt stort. Tänk om alla faktiskt brydde sig om vårt hem? För alla vi människor har ett hem, och det är jorden. Och det är inte bara vi som bor på jorden, utan levande växter och djur också, men de kan ju inte göra någonting? De har inte ens varit med oss och börjat förstöra, så de har ju ingen del i detta? Men vi förstör för dom också, vi förstör för alla som vill förbättra, som vill leva.
Tänk till, gör något. Minsta lilla sak är bättre än ingenting alls!

Men nu kom jag bort mig lite från det jag från början tänkte skriva om, mannen som försökte hänga sig. Jag vet inte än om han faktiskt dog eller om han lever, men som det lät på p3s nyheter ganska nyss så lät det mer som att de var rädda för att han skulle få hjärnskador för att hans hjärna var utan syre såpass länge, och då antar jag att han lever. Men aså, varför måste vi människor ingnorera? Inte bara andra människor som mår dåligt, som försöker ta sina liv, vi ingnorerar ju också vår planet som håller på att falla sönder. Jag blir bara så arg, det finns inte så mycket jag kan göra och det finns ingenting som kan lösa allting på ett kick, vilket jag önskade. Men att så många människor bara säger ''orka bry sig eller''. Ja, orka bry er! Jag blir galen. Vi förstör faktiskt mer än vad vi tror. Hur ska de efter oss få leva? Ska de få ta all skit och ansvar för det som vi förstör nu?

Over and out.
Lovisa
Att tänka på innan du kommenterar i min blogg.
Jag godkänner inte inlägg om reklam eller liknande i min blogg.
Kommentarer som jag anser stötande mot mig eller någon annan tas bort.



Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Gratis5.se






bloglovin