Bullbak på g!

Jag och mamma ska alltså baka bullar. Eller, hon säger hur jag ska göra och så gör jag allting. ''Man lär sig inte genom att bara titta på''. Jag har en klok mamma :)
Jag har gjort själva degen i assistenten och just nu ska degen jäsa, till tjugo över tre. Sen ska jag göra det man ska göra sen :) Haha! Efter det här bullbaket borde jag nog klara det på egen hand! Ni ska få se.
Det ska bli vaniljbullar förresten. Hoppas dom blir goda! :) Då har jag nåt jag kan bjuda på på min födelsedag och skryta lite lätt om! :)

Uppdaterar när bullarna är i ugnen.

Recept för er som vill prova göra min mammas goda vaniljbullar:

1 påse torrjäst (för söta degar)
1 tsk salt
1 dl socker
100 g smält margarin
6 dl mjölk
1 ägg
15 dl mjöl (ev. något mer)

Häll jästen, saltet och sockret i assistenten. Smält smöret i en kastrull, häll i mjölken och låt allting få ungefär 40-45 grader innan det hälls i assistenten. Kläck ägget och sätt igång assistenten. Häll i mjölet allt eftersom, vänta ett tag tills degen släpper bunken. Låt sen jäsa i 30 minuter.
Kör degen nån minut efter jäsningen för att få ut luften ur degen. Dela degen i två delar och börja med den ena. Baka ut degen på en bänk och kavla den avlång. Bred smör på hela och häll sen på valfri fyllning. Eftersom jag gör vaniljbullar så blandade jag strösocker och vaniljsocker i en skål och strödde sen det över hela degen.
Rulla degen till en avlång korv. Skär den i 24 bitar och lägg sen bitarna i formarna på en plåt. Låt jäsa ungefär 15 minuter. Gör lika dant med andra halvan av degen.
Vispa ett ägg (så gulan går sönder) och pensla sen det över bullarna när de jäst klart. Åh, skjuss in i ugnen! :)
Glömde ju skriva att man ska ha pärlsocker på bullarna, såklart :) Och de ska vara inne i ugnen i ungefär 8 minuter. Och ungstemperaturen ska vara 250 grader på över- och undervärme.

Här kommer bevismaterial.
Jag lyckades och dom smakar gudomligt gott! :)

image35

Lycka till.
Lovisa

Att tänka på innan du kommenterar i min blogg.
Jag godkänner inte inlägg om reklam eller liknande i min blogg.
Kommentarer som jag anser stötande mot mig eller någon annan tas bort.



Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Gratis5.se






bloglovin