Jag saknar Madeira!

I Januari i år var jag och mamma iväg till Madeira i en vecka. Det var underbart att få komma iväg lite från kalla Sverige och få njuta av sol och god mat och att bara få lata sig! :) Inte behöva jobba, inte behöva gå i skolan. Dock hade jag med lite läxor som behövdes göras, men det gjorde ingenting att sitta en timme eller två varje kväll när man fick vara med om så mycket spännande och kul under soltimmarna! :)
Jag hade ingen blogg när jag var iväg, men jag tänkte lägga upp lite bilder nu i efterhand. Bättre sent än aldrig.

Här kommer lite bilder från resan!
Bilder från planet, från solbadet där vi låg några av dagarna, för Madeira har nämligen inte någon strand. Det är en vulkanö - fast vi hittade sand en gång på en heldagsutflykt vi gjorde med fritidsresor, men då var sanden svart!
Vi åt Espadafisk, en slags ålliknande fisk som lever 1500 m ner i havet och som man fiskar upp genom att locka den med bläckfiskar och när den nappar så drar man upp den, och den dör av dykarsjukan upp. (Luftbubblor i blodet.)
På vår heldagsutflykt lyckades jag bli halvt genomblöt. Jag gick ner på en strand och skulle fotografera vågorna som var väldigt stora, men jag trodde aldrig att de skulle nå upp till mig, för jag stod en bra bit upp. Men jodå, jag fick en våg upp på låren. Det häftigaste var att jag sekunderna innan vågen kom hade lagt tillbaka kameran i sitt fodral och lagt den i fickan på regnjackan - vilken tur säger jag bara, annars hade den varit kaputt!
Vi tog många promenader ner mot centrum, och dit hade vi ungefär 2,5 km.
Vi var på besök i några kyrkor, vi shoppade och avslutade vår sista dag med en urgod pizza på en italiensk restaurang som låg precis vid hotellet.
Någonting jag tyckte var häftigt med Madeira var deras julfirande. De börjar fira när vi firar, men sen fortsätter de ända fram till den 5:e januari. Kvällen då vi kom så var det sista dagen de firade jul. Dagen efter när vi gick ner till centrum började de plocka ner allt julpynt och det var inte lite julpynt de hade!












Om ni aldrig har varit på Madeira - det är ett ställe (en ö) ni måste åka till innan ni dör! I Januari blommar det nästan som mest och det är ca 20°C varmt. Det finns risk för mycket regn, men jag och mamma hade turen på vår sida - det regnade endast några timmar under en dag och den dagen befann vi oss i bergen och märkte ingenting! :)

Om ni undrar någonting om Madeira eller om vår resa, vad vi gjorde för utflykter etc., så får ni jättegärna fråga! :)


Postat av: Louize

Jag går spåret i Lugnås :) brukar inte göra det, men det var riktigt skönt så får nog satsa på att ha det som en vana någon gång då och då :)

Det är så här, att jag kanske ska måla min cykel till utkastningen med en kompis o sen ska vi på släktkalas på eftermiddagen. Men jag kan eventuellt på förmiddagen,för det är inte helt bestämt, men kan inte lova nåt :/

Gud vilka härliga bilder ! Är så sugen på att åka utomlands, hoppas verkligen att det blir en skön sommar med mkt sol ! :)

2008-05-21 @ 18:12:02
URL: http://louizeleijon.blogg.se/
Postat av: Eve

Fina bilder! Låter verkligen jättehärligt med Madeira! Ska försöka åka dit när jag har tid och pengar :)



Kika gärna in på min blogg ;) Hade bra!

2008-05-21 @ 18:22:00
URL: http://intressantajag.blogg.se/
Postat av: Josefin

åh vad mysigt det ser ut :)

2008-05-21 @ 18:25:47
URL: http://lillhjartat.blogg.se/
Postat av: Sandra

Gud vilka vackra kort. Har du tagit dom sjalv ar du en riktigt skicklig fotograf!

2008-05-21 @ 19:44:13
URL: http://sandraofsweden.blogg.se/
Postat av: Solli

Gud vilka vackra bilder! Ser helt underbart ut därborta!

Vill oxå ut o resa :o)

Ha en underbar kväll!

2008-05-21 @ 20:01:18
URL: http://sollis.blogg.se/
Postat av: Freja

Guud vilka härliga bilder!

2008-05-21 @ 20:07:45
URL: http://frejaswardh.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Jättefina bilder :)

2008-05-21 @ 20:08:46
URL: http://iennifer.blogg.se/
Postat av: Anna

jisses vad många fina bilder!

2008-05-21 @ 20:27:36
URL: http://annakubel.blogg.se/
Postat av: Mandïe

Härliga bilder! :)

2008-05-21 @ 20:53:33
URL: http://amandawj.blogg.se/
Postat av: Evelina

Oj vilka härliga bilder!:D



Ha en riktigt underbar dag!:)

Att tänka på innan du kommenterar i min blogg.
Jag godkänner inte inlägg om reklam eller liknande i min blogg.
Kommentarer som jag anser stötande mot mig eller någon annan tas bort.



Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Gratis5.se






bloglovin