Kost och träning

Jag börjar med regel nr ett  - träna för att det är kul, ät så att du känner att du mår bra!
Efter ett pass tex. Tänk inte ''jag orkade bara si och så mycket, jag tog inte i så mycket jag hade tänkt''. Hur peppad blir man att fortsätta? Vad glad över det du fick gjort istället. Alla gånger, även fast man har viljan, så kanske man inte har orken att prestera max. Man kan prestera max för dagen, men max är olika från dag till dag.
Kosten då. Hårda dieter och hård träning går INTE ihop. Tränar man mycket måste man äta mer än man kanske gör de dagar man inte tränar - piece a cake, det fattar ju alla.
Dieter över huvud taget verkar inte alltid så roliga, men man ska äta mat man mår bra av. Big mac och godis ibland är bara bra, man måste få njuta ibland, men man kan även få njutning av nyttig mat. Riktigt grovt bröd lockar aldrig mig på morgonen, men det finns nyttigt bröd som är lite ljusare. Man får hitta sina favoriter. Allting måste inte vara fettsnålt eller enligt GI som är den metoden jag främst går efter.

Ni ska få lite tips på bra sidor där ni kan få svar på frågor, tips på recept och en lista över mat med lågt GI.
I en av listorna står det i början att vitt bröd har GI 100. GI står för Glykemsikt Index och det är ett mått på hur snabbt blodsockret höjs när man äter olika livsmedel. Ju lägre desto bättre.
Så länge GI är under 50-55 så är det riktigt bra, bäst är under 40 om man verkligen vill köra hårt och få resultat. I början kan man hålla sig till livsmedel med GI under 40 men sen när man ska plana ut och lägga till långsamma kolhydrater så kan man hålla sig upp till 55 och stanna på vikten man har hamnat på.
GI-metoden går ut på att ta bort snabba kolhydrater, en del tar bort alla i början, och sen lägga till långsamma kolhydrater. Fullkornspasta istället för snabbmakaroner är ett bra tips.
Kör man riktigt riktigt hårt så får man inte ens äta frukt för att bli av med sötsuget. När man tar bort kolhydraterna ur kosten gör kroppen först slut på kolhydratsreserven som alla har, det tar ungefär 2 dagar, och då försvinner även mycket vatten ur kroppen. Sen när kroppen inte får några kolhydrater börjar kroppen bränna fett för att hålla igång hjärnan som annars går på pasta, bröd osv. Det är då man går ner i vikt.
Efter 2-4 dagar med GI är sötsuget borta, men jag brukar aldrig ta bort frukten. Däremot dricker jag inte juice. Bättre med en apelsin till frukost istället för C-vitamin blandat med onödigt mycket socker.

Här är en bra sida där det står en del om vad olika livsmedel har för GI. Även den här sidan står det en del om det på.
Frågor och svar hittar ni här och på den här sidan står det en del bra fakta om just GI, rätt fetter som man ska få i sig med mera.

Träningen då. Börjar man med GI-metoden och kör stenhårt helt utan kolhydrater rekommenderar jag inte hårdträning i gymmet, utan långa promenader. Promenader över 25 minuter är bra då kroppen börjar förbränna bättre än om man bara går i en kvart. Man hjälper kroppen med förbränningen men man kör inte slut på sig själv. Man får naturligtvis känna efter vad som passar en bäst, men man ska nog vänja sig vid dieten först och lägga på kolhydrater innan man sätter igång med den tunga träningen.

Jag tränar 8-9 pass i veckan, några pass är 90 minuter, andra 60 eller 30 minuter. Jag varierar träningen så gott jag kan för att få igång så många delar av kroppen som möjligt. Step, core, aerobics, balett, spinning och gym. Även promenader de dagar då jag inte tränar, för oavsett om man är och tränar på toppen eller är nybörjare så ska man helst vila två dagar i veckan så kroppen hinner med.
Har man inte råd med danslektioner eller gymkort kan man alltid leta upp övningar på internet. Det är ju lättare att gå på gym och pass, men det finns alltid övningar man kan göra hemma med bara kroppen. Situps är visserligen inte så kul, men man tager vad man haver.

Några snabba tips!
- Ha gärna pressad citron eller lime i vattnet, för det sänker GI.
- Jag dricker Gainomax efter de träningspassen som är extra tuffa för att få tillbaka de kolhydrater och proteiner jag behöver och på så sätt få ut så mycket som möjligt av träningen. Gainomax med chokladsmak smakar precis som Oboy och är därför godast, enligt mig. Rasberry (hallon) är god även den.
- Skaffa en egen träningsdagbok på internet. Jag blir peppad av att se hur mycket jag tränar och man kan sätta upp egna mål. När man ser i ett diagram hur mycket man tränar i månaden och i veckan så ser det mer ut och då blir man mer peppad! Sidan hittar ni här.

Hoppas ni har fått några tips! :) Lycka till!


Postat av: Ellinor

Jag följer inte GI (eller någon annan diet heller för den delen) och tränar inte överdrivet mycket, men det är alltid intressant att lära sej något. Får följa den här "kost och tränings"-serien! :)



Och när får vi se kläderna???

2009-02-14 @ 15:38:13
URL: http://www.ellie13.blogspot.com
Postat av: amanda

bra tips! :D

2009-02-14 @ 18:44:09
URL: http://amandusss.blogg.se/
Postat av: jennifer

Bra inlägg! :)

2009-02-15 @ 00:17:25
URL: http://jjennieeeeee.blogg.se/
Postat av: Sandra

Kul läsning :)



Svar: Tack så mycket, blev supernöjd med resultatet.

2009-02-16 @ 10:20:35
URL: http://froggie.blogg.se/
Att tänka på innan du kommenterar i min blogg.
Jag godkänner inte inlägg om reklam eller liknande i min blogg.
Kommentarer som jag anser stötande mot mig eller någon annan tas bort.



Namn:
Kom ihåg mig

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:



Gratis5.se






bloglovin